Sunday, June 14, 2009

kita dan al-Quran

dan Allah berfirman...


sungguh, (al-Quran) itu benar-benar firman pemisah (antara yang hak dan yang batil), dan al-Quran itu bukanlah senda gurauan. [at-Tariq; 86: 13-14]


"bestnye mereka..boleh faham bahasa al-Quran.."
"tapi mereka faham bahasa..kalau xfaham isinya, xguna jugak kan.."


tiada alasan untuk kita nak fahami al-quran tu walaupun tak faham sangat bahasa arab..lebih-lebih lagi sekarang, banyaknya tafsir-tafsir yang ditulis dalam BM mahupun English..mudahnya didapati di kedai-kedai buku mahupun laman sesawang..tafsir zilal, tafsir al-wadhih, tafsir ibnu katsir, tafsir munir, dan tafsir-tafsir lain..yang dapat membantu kita lebih memahami ayat demi ayat dalam al-Quran..

penting ke nak faham ayat AQ ni??baca je tak boleh ke?baca je pun dapat pahala kan??

erm..betul,setiap huruf yang dibaca akan diberi ganjaran oleh Allah..namun andai AQ tu turun setakat untuk dibaca dan bukan difahami maksudnya,bagaimana mungkin Islam mampu tertegak..bagaimana mungkin iman para sahabat dapat dibentuk sehingga sanggup mengenepikan kepentingan diri,dan berkorban segalanya demi Islam..bagaimana mungkin kisah dan pengajaran umat-umat terdahulu menjadi pedoman kepada kita..banyak lagi sebab yang membuatkan ayat-ayat AQ bukan setakat dibaca, tapi perlu juga difahami..

AQ ni turun untuk kita kan..untuk difahami..so, macamana kita nak bagi rasa best bila baca AQ ni??

Sesungguhnya ia (al-Quran itu) benar-benar wahyu (yang diturunkan kepada) Rasul yang mulia, dan ia (al-Quran) bukanlah perkataan seorang penyair. sedikit sekali kamu beriman kepadanya. [Al-Ma'rij;70: 40-41]

ayat-ayat dalam AQ bukan ayat yang direka manusia..tapi diturunkan oleh Tuhan sekalian alam..yang Maha Tahu keperluan hamba-hambanya..jadi macamana kita nak rasa AQ ni turun untuk kita??

kita mesti pernah dapat kad atau surat dari seseorang (kalau zaman sekarang email laa)..andai kita dapat surat dari seseorang, contohnya dari kawan yang kita sayang..kita punyalah excited bila dapat surat tu..disertai isi kandungan yang menyentuh hati..kita rasa sangat best..kenapa??

sebab kita tahu surat tu ditujukan untuk kita..dan isi kandungan dia memang ada kena mengena dengan kita..mesti best kalau kita ada perasaan macam tu bila membaca AQ..kita rasa setiap ayat tu turun dan specially dedicated untuk kita..kita rasa setiap isi kandungan tu ada kaitan dengan kita..

sampai pada ayat syurga, kita tahu syurga tu untuk kita..kita bayangkan keindahan dan kenikmatan syurga walaupun apa yang kita bayangkan hanyalah sekelumit dari realiti yang sebenar..dengan sungai madu dan sungai susu mengalir tenang..indahnya!

Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan berbuat kebajikan, bahawa untuk mereka (disediakan) syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Setiap kali mereka diberi rezeki buah-buahan dari syurga, mereka berkata "inilah rezeki yang diberikan kepada kami dahulu." Mereka telah diberi (buah-buahan) yang serupa. Dan di sana mereka (memperoleh) pasangan-pasangan yang suci. Mereka kekal di dalamnya. [al-Baqarah; 2: 25]

bestnya bila baca janji-janji Allah untuk hamba-hamba yang bertaqwa..bestnya syurga..tapi bila sampai pada ayat neraka, kita rasa neraka tu juga diciptakan untuk kita..betapa dahsyatnya azab yang tersedia..nanah dan darah menjadi minuman..kita sentiasa berusaha untuk menjauhi amalan-amalan yang membawa ke neraka..

Mereka memasuki api yang sangat panas (neraka), diberi minum dari sumber mata air yang sangat panas. Tidak ada makanan bagi mereka selain dari pohon yang berduri, yang tidak menggemukkan dan tidak menghilangkan lapar. [al-Ghasyiyah; 88: 4-7]

bila sampai ayat-ayat perintah, kita tahu perintah tu turun untuk kita..Allah suruh pakai hijab.. Allah suruh makan daripada makanan yang halal dan baik, Allah suruh kahwin kalau mampu, Allah suruh beri peringatan..dan lain-lain..

Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. [an-Nur; 24: 31]

dan bila Allah cegah dari buat sesuatu, kita tahu itu adalah larangan untuk kita..

Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji, dan suatu jalan yang buruk. [al-Isra'; 17: 32]

kita rasa setiap ayat turun untuk kita..walaupun dalam terjemahan AQ, dalam kurungan ada nama Muhammad..memang setiap ayat AQ diturunkan pada Rasulullah saw tapi AQ ni masih valid hari ini dan diturunkan untuk kita juga sebenarnya kan..jadi apa kata, bila kita baca tu, kita rasa ayat tu untuk kita..

"Katakanlah (nama korang), "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. (al-Ikhlas; 112: 1)

mesti lagi mengena di hati dan terkesan bila kita gantikan dengan nama kita..kan???

lepas kita dah rasa AQ ni turun untuk kita, macamana nak baca dengan penuh penghayatan?kita dah letak nama kita..lepas tu macamana?

kita selalu baca buku kan..buku cerita or novel ke..yang buat kita rasa sangat best dan tak boleh berhenti baca..rasa nak habiskan hari tu jugak dan tahu apa kesudahan cerita tu..kalau baca novel (lebih-lebih lagi novel melayu), kita rasa macam kita salah satu watak dalam novel tu..siap nangis-nangis lagi masa baca..punyalah kita menghayati jalan cerita tu..alangkah indahnya andai kita dapat memasukkan perasaan tatkala membaca ayat-ayat AQ juga kan..

setiap ayat dihayati dan difahami maksudnya, lantas kita mengambil pengajaran dan mengingatkan diri sendiri serta memberi peringatan kepada orang lain..

oleh sebab itu berilah peringatan, kerana peringatan itu bermanfaat [al-A'la; 87: 9]

tak kira kita berada di mana pun, percayalah, ada orang-orang di sekeliling kita yang menanti-nanti untuk diperingatkan..ada orang-orang yang dahagakan kebenaran..cuma mungkin ada penghalang untuk mereka ketemu jalan kebenaran itu..kita mungkin boleh membantu untuk menyuluh mereka ke jalan kebenaran..namun andai hati kita sendiri gelap dan jauh dari cahaya AQ, bagaimana mungkin kita dapat menyuluh mereka dan memimpin mereka ke jalan yang haq???

hidupkan hati dengan ayat-ayat AQ..suburkan hati dengan memahami ayat-ayat Allah..moga hidup dan mati kita bukan sia-sia..

wallahu'alam~

1 comment:

Unknown said...

“Faidza faroghta fanshob”, “Wa ila robbika farghob”